La Llar Sant Joan de Déu atén el 2018 198 persones de 15 nacionalitats diferents

La Llar Sant Joan de Déu ha atès durant el 2018 un total de 198 persones sol·licitants d’asil, en el marc del programa de Protecció Internacional. La Fundació Germà Tomàs Canet va assumir la gestió d’aquest programa a finals de l’any 2017 a les instal·lacions de la Llar Sant Joan de Déu, l’antiga residència de les Germanetes dels Pobres, que va ser totalment reformada per tal d’adequar-la a les necessitats del projecte.

El perfil d’atesos pel programa de Protecció Internacional és el de famílies amb fills menors d’edat i que es troben en situació vulnerable. De les persones que han passat per la Llar Sant Joan de Déu durant el 2018, un 48% són homes i un 52% dones. Gairebé la meitat (un 49%) són menors d’edat.

Per nacionalitats, el col·lectiu predominant és el de persones procedents de Síria, que representa prop d’un 30% del total. El segon grup més nombrós és el de veneçolans, amb un 23%. La resta de persones ateses venen de Geòrgia, Hondures, Ucraïna, Colòmbia, Pakistan, Iemen, Algèria, El Salvador, Iran, Nicaragua, Sàhara Occidental, Líban i Rússia.

Primera fase: acollida

El programa de Protecció Internacional s’estructura en dues fases. La primera és la d’acollida i té una durada de 6 mesos. Durant aquest temps, les persones ateses resideixen a la Llar Sant Joan de Déu i tenen cobertes totes les seves necessitats bàsiques pel que fa a alimentació, higiene i roba. També reben el suport de diferents professionals com psicòlegs, treballadors socials, educadors socials, docents, infermera, integradors i advocats, entre d’altres, així com dels serveis generals de la Llar i de la Fundació Germà Tomàs Canet, que els acompanyen i els assessoren per tal que el procés d’adaptació a la nova situació sigui el més satisfactori possible.

Un dels principals objectius d’aquesta primera fase és preparar els usuaris per iniciar una vida autònoma fora del centre. Per aquest motiu, se’ls ofereix formació en llengua catalana i castellana i es promou la seva implicació en la comunitat a través del contacte amb diferents entitats de la ciutat com poden ser clubs esportius, centres cívics, centres d’ensenyament o entitats culturals.

Segona fase: preparació per a l’autonomia

Després dels 6 mesos de la fase d’acollida, els usuaris del programa de passen a viure de manera autònoma fora de la Llar Sant Joan de Déu. Aquesta fase té una durada d’un any, durant el qual les persones continuen sent ateses pels professionals de la Fundació però viuen en pisos de lloguer i porten una vida autònoma. Durant el 2018, 81 persones han passat a aquesta segona fase. Els municipis on han instal·lat el seu lloc de residència han estat Manresa, Cardona, Súria, Sant Joan de Vilatorrada, Sallent, Monistrol de Montserrat, Castelldefels, l’Hospitalet de Llobregat i Sabadell.

Trobar un pis i una feina són dos de les grans dificultats amb les que es troben les persones usuàries del programa. Des de la Fundació Germà Tomàs Canet es treballa per afavorir la seva inserció laboral a través del Programa Laboral de Mosaic. Durant el 2018 s’ha ajudat en el procés de cerca de feina a 73 persones, 66 de les quals han participat en diferents cursos de formació. També s’han fet contactes amb prop d’una vuitantena d’empreses i s’ha aconseguit formalitzar 10 contractes de treball.

Calen voluntaris

El programa de Protecció Internacional de la Fundació Germà Tomàs Canet compta amb un equip integrat per una quarantena de professionals, als quals cal sumar-hi 49 voluntaris que han col·laborat amb el programa durant el 2018. Des de la Fundació s’assenyala que calen encara més voluntaris que vulguin implicar-se en el procés d’acollida de les persones sol·licitants d’asil. Les tasques dels voluntaris van des de l’acompanyament a les persones ateses en la realització de tràmits o gestions a la ciutat (visites en centres sanitaris, compres, oci, etc.) fins a donar suport al servei jurídic o ajudar en les tasques del dia a dia de la Llar.